Her, hvor de lange lyse sommerdage kulminerer, ser vi for alvor frem til at få lagt det seneste års nedlukninger bag os.
En forening uden mulighed for træning og spille kampe, sammenholdt med kammeratskab og fællesskab – er ingen forening!
Heldigvis er foreningslivet nu i fuld gang med at starte op igen efter flere måneders stilstand med fysisk kontakt og de sædvanlige fællesskaber.
2020 har været et helt usædvanligt år hvor vi med corona-pandemien skal 100 år tilbage i historien for at finde tilsvarende indskrænkninger i samfundsliv og personlig frihed.
Det seneste forenings-år i Idrætssamvirket har også i høj grad været præget af nye tider, som var det første år med den nye justerede Folke-oplysningsordning og hvor udmøntningen er begyndt at vise sig.
Covid-19 har selvfølgelig også præget bestyrelsen i Idrætssamvirkets aktivitetsniveau med færre møder og de der er blevet holdt, er for stør-stedelen sket på Teams.
Selv om der i perioder har været lukket ned for specielt de indendørs foreningsaktiviteter, har vi til stadighed været i god kontakt med med-lemsforeningerne og vi har haft en fornuftig sparring med kommunen om udvikling og implementering af tilskudssystemet.
I dialogen med kommunen, har udsigten til fjernelse af tilskuddet til loka-leleje i selvejende haller for 1. halvår 2019, fyldt meget, men heldigvis gav politikkerne os medhold og alle kunne ånde lettet op.
Modsat måtte vi konstatere, at der pr. årsskiftet kom en gebyrstigning på 15% for alle brugere af lokaler
I bestræbelserne på at få startet foreningslivet i gang igen efter corona-en, var det et slag iansigtet at kunne læse på kommunens hjemmeside, at foreninger der ikke havde planlagt aktiviteter udenfor normalsæsonen fra april måned til sommerferien, ikke kunne få lokaler på gebyrordnin-gen. Specielt ærgerligt når vi kunne læse, at vores nabokommuner åbnede hallerne til fri afbenyttelse.
Ny Folkeoplysningspolitik på vej
Ovenstående problemstillinger er kun at sammenligne som værende bump på vejen i forhold til, hvad fritidslivet kan forvente af foreningsfjen-ske tiltag i mange år frem, hvis forslagene til den nye Folkeoplysnings-politik og vedtægterne for Folkeoplysningsudvalget bliver vedtaget.
Den nuværende Folkeoplysningspolitik udløber ved årsskiftet, så det er naturligt at den skal fornyes, men hvorfor lægge op til så grundlæggende ændringer i såvel politik som i Folkeoplysningsudvalgets virke, har ingen endnu kunne oplyse os om. Vi er bestemt ikke modstandere af nytænk-ning, men hvorfor ændre på noget der fungerer?
Her får vi alle, der vil det folkeoplysende foreningsarbejde noget godt, en stor opgave til efter sommerferien at få sendt – gerne mange – hørings-svar med argumenter imod de mange udskrivninger (læs forringelser).
Overskriften til ændringerne er ”Udskrivning”
Udskrivninger i eksisterende politikker og vedtægter, som alle resulterer i, at forvaltningen får større indflydelse på bekostning af de frivillige for-eninger og afstanden mellem foreningslivets repræsentanter og politi-kerne bliver større!
Ny medlemstype i Idrætssamvirket?
Ved Bannerslundhallens overgang fra kommunal til selvejende ønskede kommunen at ændre alle øvrige selvejende idrætsanlægs samarbejdsaf-taler.
Da der hos de selvejende haller ikke var uddelt begejstring for indholdet i den nye aftale, tilbød IS med afsæt i én af vores formåls punkter, at
-formidle den nødvendige kontakt for udbygning, vedligeholdelse og be-nyttelse af såvel offentlige, private som selvejende institutioners idræts-anlæg og lokaler, at facilitere hallerne i deres bestræbelser på at finde fælles fodslag om en ændring af driftsaftalerne.
IS har sammen med idrætsanlæggene deltaget i en høringsproces som har resulteret i et nyt møde med kommen med henblik på som minimum at få fjernet udlejningsloftet, som vil sætte en begrænsning på såvel hallernes som foreningernes udvikling.
Under møderækken med de selvejende idrætsanlæg, kom der et ønske op om et formelt medlemskab af IS.
Idrætssamvirket er i forvejen godt kendt med driften af idrætsanlæg idet vi er repræsenteret i flere haller og idrætsanlæg: Skagen Kultur- og Fri-tidscenter, Aalbæk Idrætscenter, Frederikshavn Idrætshal, Arena Nord, Iscenter Nord, Bannerslundhallen, Multicenteret samt Vandsportens Hus og Talentsportsklasserne.
Da vedtægterne ikke muliggør en optagelse af intuitioner, vil det kræve en generalforsamlingsbeslutning at udvide medlemskredsen med nye medlemstyper.
Bestyrelsen ønsker dog ikke at fremsætte konkrete forslag, før vi har drøftet situationen med medlemmerne som f.eks. i aften.
Tilskud til Idrætssamvirket falder med 40%
KFU har hvert år blevet pålagt at spare 1% på deres budget, hvilket til næste år bl.a. går markant ud over paraplyorganisationerne FUF og IS, der kan se frem til en reduktion på 2 x 40.000 kroner, svarende til 40% besparelse.
Opgaven for paraplyerne – Frederikshavn Ungdom Fællesråd (FUF) / Idrætssamvirket (IS) er i dag, at de som repræsentanter for det frivillige foreningsliv, er Frederikshavn Kommunes primære sparrings- og samar-bejdspartnere i spørgsmål om udvikling af foreningslivet.
FUF og IS har de seneste år haft synspunkter, der ikke altid har matchet kommunens holdninger til udvikling af foreningslivet og vi har ved enhver given lejlighed givet kommunen sparring til stregen.
Som bekendt er der ikke nogen der nogensinde er blevet dummere af at tale med nogle, de er uenige med. Kun herved kan vi få alle perspektiver med – for kun sammen kan vi finde de bedste løsninger til glæde for de aktive og ikke mindst kommunen.
Det er derfor både trist og sørgeligt at, FUF og IS nu bliver ”belønnet” ved at få fjernet næsten halvdelen af det kommunale tilskud.
Hvis det bliver den endelige udgang af budgetlægningen i oktober, får bestyrelsen en stor opgave i at fastlægge det fremtidige aktivitetsniveau tilpasset den nye økonomiske virkelighed.
Der sker heldigvis stadig meget når vi har fri!!!
Idrætssamvirket vil til efteråret være medarrangør af Forenings- og Frivil-lighedsfestivalen i hele uge 37, hvor alle foreninger få lejlighed til at gøre god reklame for deres aktiviteter.
Vi afholder ligeledes et fyraftensmøde onsdag den 15. september med fokus på kommunens facilitets- og udviklingsplan, samt på hvorfor det kan betale sig at få udarbejdet retningslinjer for tildeling af driftstilskud for idrætsanlæggene.
Endelig vil vi op til kommunalvalget afholde tre paneldebatter, hvor vi gerne vil høre, hvordan kandidaterne ser fremtiden for fritidslivet i kom-munen.
Bestyrelsen takker de mange frivillige, der år efter år får et mangfoldigt foreningsliv til at udfolde sig i hele kommunen.
Vi takker for de gode samtaler og samarbejder vi har haft med politikere, forvaltning, medlemsforeninger, organisationer m.fl. i løbet af det seneste år.
KFU, den 3. marts 2021:
Da sammensætningen af udvalg, råd og nævn samt kompetencefordelingen i samme er en del af konstitueringen af kommunalbestyrelsen foreslås det, at sammensætningen og kompetence-fordeling helt udskrives af politikken og i stedet beskrives i den kommunale organisering i forbindelse med konstitueringen.